SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-VİTR

<< 526 >>

باب: ساعات الوتر.

2. Vitir Namazının Kılınacağı Vakitler

 

-قال أبو هريرة: أوصاني النبي صلى الله عليه وسلم بالوتر قبل النوم.

Ebu Hureyre (r.a.) şöyle demiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bana uyumadan önce vitir namazı kılmamı tavsiye etti."

 

حدثنا أبو النعمان قال: حدثنا حماد بن زيد قال: حدثنا أنس بن سرين قال: قلت لابن عمر: أرأيت الركعتين قبل صلاة الغداة، أطيل فيهما القرأة؟ فقال: كان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي من الليل مثنى مثنى، ويوتر بركعة، ويصلي الركعتين قبل صلاة الغداة، وكأن الأذان بأذنيه. قال حماد: أي سرعة.

 

[-995-] Enes İbn Sîrîn'den nakledilmiştir: "Bir defasında Abdullah İbn Ömer (r.a.)'e; 'Ne dersiniz, sabah namazından önce kılınan iki rekatlık namazda kıraati uzun tutayım mı? diye sordum. Bana şöyle cevap verdi: "Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem gece namazını ikişer rekat halinde kılardı ve sonunda bir rekat daha kılarak namazını tekleştirirdi. Daha sonra da sabah namazından önce iki rekat namaz kılardı. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu iki rekatı kılarken sabah namazının farzı için getirilen kamet sesi kulağına gelirdi."

 

Hammad şöyle demiştir: "Bu yüzden hızlı bir şekilde kılardı."

 

 

حدثنا عمر بن حفص قال: حدثنا أبي قال: حدثنا الأعمش قال: حدثني مسلم، عن مسروق، عن عائشة قالت: كل الليل أوتر رسول الله صلى الله عليه وسلم، وانتهى وتره إلى السحر.

 

[-996-] Aişe (Radiyallahu Anha)'nın şöyle dediği nakledilmiştir: "Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem her gece vitir (tek rekatlı) namazı kılardı. Bu tek rekat da seher vaktine sarkardı."

 

 

AÇIKLAMA:     İmam Buharî'nin burada naklettiği rivayetlerin özü şudur: Vitir namazının vakti, bütün bir gecedir. Bunun başlangıcı da yatsı namazından sonra şafağın kaybolma anına kadardır. İbnü'l-Münzir'in naklettiğine göre vitirin başlangıç vakti konusunda görüş birliği (İcma) bulunmaktadır.

 

"Resul-i Ekrem (s.a.v.) gece namazını ikişer rekat halinde kılardı" ifadesi gece namazlarının her iki rekatta bir ara verilerek kılınmasının daha fazi­letli olduğunu göstermektedir. Çünkü Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem hem bunu emretmiş hem de bizzat uygulamıştır. Buna karşılık ara vermeksizin vitir namazını kılmakla ilgili bir emri bulunmadığı halde, sadece bu yönde uygulama­ları vardır.

 

Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu iki rekatı kılarken sabah namazının far­zı için getirilen kamet sesi kulağına gelirdi" ifadesi söz konusu iki rekatın sabah namazının farzından hemen önce kılındığını göstermektedir. Buradan anlaşıldı­ğına göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem namazın İlk vaktini kaçırmamak için kameti duyan bir kimsenin hızlı bir şekilde namazı kılması gibi acele ederdi. Resulullah (s.a.v.)'in bu şekilde namazı çabucak kılmasının zorunlu sonucu da farzdan önceki iki rekatta kıraati kısa tutmasıdır. İşte Enes İbn Sîrîn'in bu iki rekatta kıraatin ne kadar tutulacağına dair sorusunun cevabı da böylece verilmiş olur. Ayrıca İbn Ömer'in soruya ayrıntılı bir şekilde cevap vermesi eğer ihtiyaç veya zorunluluk varsa cevabın soruda istenenden daha ayrıntılı olabile­ceğini de göstermektedir.

 

"Bu tek rekat da seher vaktine sarkardı.’’ Hz. Aişe'nin bu ifadesi vitir nama­zının vaktinin duruma göre değişebildiğini gösterir. Buna göre Resul-i Ekrem (s.a.v.) eğer bir rahatsızlığı varsa vitir namazını ilk vaktinde, şayet yolcu ise vaktin ortasında kılmıştır. Fakat Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'’in vitir namazıyla ilgili genel uygulaması, bu namazı vaktin sonunda kılmaktır. Zira O'nun gece namazlarındaki asıl alışkanlığı ve uygulaması bu yöndedir. Her şeyin en doğrusunu sadece Allah bilir.